Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Specialtilbud

Velkommen til Vesterlandsskolen

På Vesterlandsskolen arbejder vi ud fra Næstved Kommunes principper for vidtgående specialundervisning: "nærhed, helhed, integration, inklusion og mindst indgribende indsats."

Vi tror på, at alle børn og unge har ret til at udvikle sig og blive så dygtige som muligt – både fagligt og personligt. Vores mål er at skabe rammer, hvor eleverne kan udfolde deres potentiale og få den nødvendige ballast til at forme det liv, de drømmer om.

Fællesskab og læring går hånd i hånd

Vi arbejder hver dag for at styrke børns og unges muligheder for at være en aktiv og værdsat del af meningsfulde fællesskaber. Hos os er socialisering en vigtig del af den faglige udvikling – fordi vi ved, at læring sker i relationer og i den kontekst, eleverne befinder sig i.

Vores pædagogiske tilgang bygger på Næstved Kommunes læringssyn, som tager afsæt i en systemisk og anerkendende forståelse af børns læring. Vi lægger vægt på trygge rammer, gensidig respekt og en grundlæggende forståelse for menneskelig forskellighed.

3 niveauer og 3 spor

Næstved Kommune har struktureret specialundervisningen i tre niveauer (1 -2 -3), som tilbyder en mere specialiseret indsats end den støtte, der kan ydes gennem stærke almene fællesskaber. Specialundervisningen er organiseret i forskellige spor (H, F, I) afhængigt af elevens behov og adfærd. Adgang til et specialundervisningstilbud kræver visitation, mens støtte i de almene fællesskaber er mere fleksibel og kan tilrettelægges af den enkelte skoleledelse.