Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Vesterlandsskolen
Mobil menu

Princip for skole-hjem-samarbejdet

Formål

At sikre det bedst mulige fundament for elevernes trivsel og læring, hvor det gode samarbejde mellem skolen og hjemmet er essentielt. Samt sikre forældrene et grundlag for, at aktivt kunne bidrage til deres barns læring og trivsel.

Princip

Det værdiskabende samarbejde mellem skolen og hjemmet består af en løbende orientering/dialog mellem elev, forældre og skole om elevens faglige og trivselsmæssige udvikling, og en rammesat orientering til/dialog med hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.

Som fællesnævner for både det løbende og rammesatte skole-hjem-samarbejde er at elevernes egne input, mål og perspektiver vægtes højt. Samt at dialogen fra skolens side er tilpasset familiernes forskellige behov.

Der henvises i øvrigt til ”Princip for god kommunikation” vedrørende brug af digitale platforme som fx AULA samt retningslinjer for den kommunikative relation mellem skole og hjem.

Det løbende skole-hjem-samarbejde

Skolen har særlig fokus på det løbende skole-hjem-samarbejde, som i de fleste tilfælde udgør hovedvægten af kommunikationen mellem skolen og hjemmet. Informationer vedr. enkelt elever tilgår naturligvis kun barnets forældremyndighedsindehavere. Fælles indsatser og initiativer der vedrører alle elever, formidles bredt til alle forældre i den konkrete klasse.

Det løbende skole-hjem-samarbejde kan ske på initiativ af både undervisere, elever, forældre samt klasseråd.

Det rammesatte skole-hjem-samarbejde

Skole-hjem-samtaler:  
Skole-hjem-samtaler afholdes på samtlige klassetrin. Skole-hjem-samtalen er af kort varighed, typisk 15 minutter. Emner der kræver længere drøftelser egner sig ikke til skole-hjem-samtalen, men bør afdækkes gennem det løbende skole-hjem-samarbejde eller ved en aftalt behovssamtale.

Der er en obligatorisk samtale i november samt en behovssamtale i marts-juni. Det er klassens læreteam der indkalder til den obligatoriske samtale. Både skolen, elev samt forældre kan vurdere at der er brug for behovssamtalen. Skolen tydeliggør overfor hjemmene at muligheden for en behovssamtale foreligger.

På mødet deltager relevant læreteam, forældre, elev og eventuelt klassepædagog. Eleven er centrum for samtalen. Det er essentielt at eleven er klædt på hertil. Det sker inden samtalen i samspil med hjemmet og med læreteamet ved målsætningssamtalen. Forventningerne til elevens rolle i samtalen er afstemt efter aktuelle klassetrin.

Skole-hjem-samtalens indhold defineres med baggrund i elevens faglige udvikling samt aftaler fra målsætningssamtalerne. Desuden supplerer den digitale meddelelsesbog [1] samtalens indhold.

Forældremøder  
Der afholdes to møder i hvert skoleår– efterår og forår. Klassens læreteam inddrager aktivt klasserådet og/eller forældregruppen forud for møderne i forhold til dagsorden og indhold. Mødernes rammer bør opstilles således at det giver plads til forældrene og elever som aktive deltagere på møderne.

Efterårsmøde: Deltagelse af klassens læreteam samt forældre og eventuelt klassepædagog. Der udarbejdes forud for mødet en dagsorden, som blandet andet sikrer, at forældrene bliver inddraget i årets planlægning og mål for klassen.

Forårsmøde: Eleverne inddrages og bidrager alt efter alder og færdigheder. Her kan udarbejdes en mere fleksibel dagsorden og program. Der er ligeledes rum til at understøtte afdelingsvise traditioner og forskelligheder, med en målsætning om både at engagere elever og forældre samt gøre det attraktivt at deltage i forældremøderne.


[1] Læs mere om meddelelsesbogen som dialogværktøj i folkeskolen her

Dokumenter

Princip for skole-hjem-samarbejdet.pdf

Shape Created with Sketch.