Skolens ordensregler

Din adfærd skal være hensynsfuld i forhold til fællesskabet og i overensstemmelse med skolens værdier, og du skal behandle skolens ting ordentligt. Ved forsætlig ødelæggelse af skolens materiel rejses erstatningskrav.

Mobning tolereres ikke - se skolens anti-mobbestrategi.

Medarbejdernes anvisninger skal altid følges, og du skal rette dig efter anvisninger fra skolepatruljer.

Skolen er ikke ansvarlig for cykler, penge, tøj og værdigenstande, som du medbringer, dette dækkes af egen ansvarsforsikring

Hovedbeklædning indendørs er ikke tilladt, medmindre hovedbeklædningen er religiøst betinget eller har et pædagogisk formål ved pædagogiske hensyn.

På skolen må du ikke have tændt mobiltelefon eller anvende multimedier, der kan fotografere, optage lyd eller gå på nettet. Medarbejderne kan dispensere fra denne regel til planlagte aktiviteter eller form af særlige aftaler for enkelte elever. På alle klassetrin indsamles mobiltelefoner fra morgenstunden, der opbevares sikkert i aflåste skabe.

Det er ikke tilladt at ryge, indtage eller være påvirket af alkohol og/eller euforiserende stoffer.

Frikvartererne tilbringes udendørs, men i tilfælde af dårligt vejr træffer gårdvagter beslutning om mulig indeordning. Eleverne på 8. og 9. årgang har mulighed for at være inde mellem efterårs- og påskeferie.

Snekastning er forbudt – dog kan der anvises område for snekastning. Dette gøres af ledelsen på skolen.

Det er kun tilladt at køre på cykel, skateboard, rulleskøjter eller lignende på de anviste legeområder. Elever, der benytter sig af ovenstående, skal bære sikkerhedsudstyr efter personalets anvisning. Cykelhjelm er altid et krav. Cykler og knallerter skal anbringes på de anviste pladser.

Du må ikke forlade skolens område uden tilladelse fra en medarbejder.

Skolens foranstaltninger

Skolens ledelse har uddelegeret sine beføjelser til at iværksætte foranstaltninger over for eleverne til den enkelte medarbejder. Dette skal blandt andet sikre et rimeligt forhold mellem forseelse og foranstaltning.

Uden forudgående samtale eller meddelelse til forældrene kan den enkelte lærer derfor anvende foranstaltninger, som fx reprimande, at sætte en elev ”uden for døren”, at henvise en elev til samtale med AKT lærer eller tilsvarende mindre indgribende foranstaltninger end dem der er nævnt i Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen.

Efter samtale med eller meddelelse til forældrene kan skolens ledelse desuden anvende de i Bekendtgørelsen fastsatte foranstaltninger om eftersidning og midlertidig udelukkelse fra undervisningen.

Elever og forældre skal have særlige opmærksomhed på, at skolen kræver erstatning, hvis eleverne bortkaster eller beskadiger skolens ejendele, samt at skolen inddrager og opretholder inddragelsen af private genstande ud over skoletiden hvis eleverne:

• Medbringer genstande som kan virke faretruende på andre

• Tænder eller har anvendt mobiltelefoner eller digitale multimedier uden forudgående aftale med skolens personale.

Genstande (fx telefon, tablet, pc eller lign) inddrages jf. ovenstående, vil tidligst blive udleveret efter den følgende dags undervisning.

Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen §9 tilskriver,  at skolens leder kan tilbageholde private genstande i tilfælde, hvor en elev overtræder skolens ordensregler for medbringelse og anvendelse. Skolens leder bestemmer, hvornår genstanden kan afhentes.

Godkendt i skolebestyrelsen d. 11.11.23