Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om vores skole

Vesterlandskolen er en folkeskole på landet i den vestlige del af Næstved kommune. 

Skolen består af tre matrikler, som i daglig tale kaldes afdeling Fuglebjerg, Grønbro og Hyllinge.


For Vesterlandskolen er det helt centralt, at eleverne trives, lærer, udvikler sig og dannes i relation og fællesskaber med andre. Vi arbejder hver dag for at understøtte alle børn og unges mulighed for at være en aktiv og værdsat del af givende fællesskaber. Det er afgørende at eleverne får mulighed for at udfolde deres potentialer, og få den nødvendige ballast med på vejen, til at kunne skabe sig det liv de drømmer om.


Trivsel og dannelse er kernebegreber, der beskriver det fundament vi ønsker skolen, hviler på. Vi forstår dannelse således; mennesket er et socialt og kulturelt væsen, og kan alene dannes gennem andre mennesker. Dette forudsætter at den enkelte elev bliver i stand til at række ud og turde møde verden med åbenhed og nysgerrighed. Dette kræver evner til at håndtere sociale situationer og relationer. 

Vi ønsker, at alle elever deltager i værdifulde fællesskaber hvor disse evner udvikles og opdages. Den enkelte elevs styrker skal bidrage til oplevelsen af samhørighed med det store fællesskab. 

Glæden ved at lykkes og bidrage til fællesskabet, udvikler elevernes selvværd og giver grobund for livsduelighed. 
Skolens medarbejdere har fokus på vigtigheden af elevernes trivsel og oplevelse af tryghed. Gennem ansvarlighed og professionelle handlinger sikrer vi et trygt læringsmiljø. Vi har fokus på den positive fortælling og vi gør mere af det der virker.
 

Det er centralt for os, at man accepterer forskellighed, giver plads til alle og udviser tolerance. På Vesterlandsskolen værdsætter vi rummelige fællesskaber, hvor den enkelte bliver anerkendt for at bakke op om fællesskabet, give sin mening konstruktivt tilkende og i ord og handling bidrage til at skolen er et godt sted at være. Det er et vilkår for alle mennesker, at vores verden af og til vakler. På Vesterlandsskolen møder vi børn og medarbejdere med omsorg, forståelse og hjælp til at finde fodfæste igen. 
 

Faglighed, færdigheder og viden er skolens omdrejningspunkt. Vi vil udvikle solide faglige kompetencer hos hver eneste elev, og skabe de bedst mulige rammer for at den enkelte kan blive så dygtig som muligt. Læring og udvikling finder sted i alle sammenhænge i skolen. Elevernes faglige begejstring og nysgerrighed skal udvikles og fastholdes.
 

Skolen og dens traditioner bør være tæt forankret i det lokale samfund. Vi arbejder med udgangspunkt i, at de bedste resultater skabes i fælles forankring. Vesterlandsskolen ønsker at kende og bidrage til lokalsamfundet, vi gør os umage for at lukke skolen op og med stolthed dele vores traditioner med andre. Gode traditioner giver fællesskabsfølelse og positive oplevelser. Skolen arbejder målrettet på at bevare og videreudvikle disse. Udvikling er en forudsætning for hele skolens virke. På Vesterlandsskolen går tradition og udvikling hånd i hånd.
 

Vi har engagerede forældre der vil deres børn det bedste. Vi har engagerede medarbejdere der tager alle børnene alvorligt, er hjælpsomme og opmærksomme på hvordan det enkelte barn bedst støttes og udfordres. 

Forældre og medarbejdere skaber i fællesskab en god skole for alle børn. Det ses blandet andet ved:

  • At rose og anerkender børnene for fremskridt, indsatser og godt kammeratskab
  • At tale og handling viser børnene, at vi støtter og bakker op omkring skolens arbejde, mål og værdier
  • Er opmærksomme på at der kan opstå misforståelser når børn kommer hjem fra skole og fortæller om deres oplevelser i skolen. Vi kontakter hinanden konstruktivt når vi bliver i tvivl eller usikre. 
  • At vi taler pænt om skolen, børn og forældre.
  • Meddeler hinanden om udfordringer og begivenheder, som kan påvirke barnets faglige og sociale trivsel i skolen
  • Bidrager og deltager konstruktivt i møder, samtaler og arrangementer.